zeepier-in-bjornvika 2014.reismee.nl

Rest van de eerste 3 dagen.

Ja; wat moet je er van zeggen. De boot is prima. Het huis is prima. Maar de vis is moeilijk te vinden.
Vrijdagmiddag was er zoveel wind dat we niet weg konden. Dus zoals eerder gezegd maar 's avonds er uit gegaan. Werd dus een latertje. Toch nog wel wat mooie vissen gevangen. Zaterdag de hele dag op pad geweest . s Ochtends was het ronduit flut. Bijna geen vis te vangen. s'Middags ging het beter en uiteindelijk hadden we toch een kist vol. Daarbij enkele mooie kabeljauwen die de meter naderden. Op de terugweg hield de boot soms in en liep het toerental terug zonder direct aanwijsbare oorzaak. Als je dan een snelle boot met een 120 pk turbo diesel (dubbele propellor) hebt dan wil je die 40 km/h ook daadwerkelijk varen. Beste boot, zelfs met 5 ton-zware kerels toch gewoon in planee te krijgen. De afstanden zijn hier ook wat groter dan we gewend zijn. De verhuurder Willy en zijn zoon Benny zouden zondagochtend even kijken naar het brandstoffilter, die het probleem zou veroorzaken. Het weer is overigens prima. Lekker zonnetje en insmeren met brandzalf is echt noodzaak anders hangen de vellen er zo bij.

Zondag een beetje een pechdag. We waren net buiten het fjord toen we op de tweede stek van de dag aankwamen was er geen electriciteit meer op het dashbord. De motor draaide gelukkig nog (die konden we zelfs niet meer uitschakelen omdat de relais ook niet meer werkten) en dus konden we terug naar de haven. Willy ging direct aan het werk om de oorzaak van de ellende op te zoeken. Na lang zoeken bleek een dikke kabel met vele aders gewoon final door midden te zijn zonder aanwijsbare reden. LUnch hadden we dus op het terras van ons huis.

Wiegert heeft zijn geheim nog steeds niet prijs gegeven. We hebben hem inmiddels zo gemarteld dat hij wat in de war was en tijdens de lunch zijn melk op de barbeque deed.

Daarna nog opnieuw uitgevaren. Alles bij elkaar een slechte visdag met slechts enkele vissen. Zeepier had nog een schol op een pilker en en leuke leng op aas. Eindelijk een beetje bijtijds klaar.

Het menu vanavond was gerookte ganzenborst met balsamico op een bedje van groene sla met tomaatjes en bosui. Hoofdgerecht was ganzenpootjes met specieboontjes en piepers. Het zal Zeepier benieuwen of de mannen morgen met plakpootjes lopen. Na het eten stond George overigens met begerige blik te kijken naar de tamme gazen van Benny. Die kon er geen genoeg van krijgen.

Tijdens het schoonmaken komt één van de aanwezige Polen (we zijn de enige niet Poolse gasten hier) met een bak forel. Ja een beste bak met wel 40 kg grote forel. Eerst zegt hij ze gevangen te hebben in het vrije water. Later zegt hij dat hij een vergunning gekocht had voor 600 NOK en dat hij toen die 40 kg mocht vangen. Er zitten zulke gedrochten tussen de vissen dat ze er inderdaad niet uitzien als vrijlevende forel. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt voot Noorwegen, vermoeden we dat hij een kweker gevonden heeft die in de kwekerij laat vissen. Morgen maar eens vragen aan Benny.