zeepier-in-bjornvika 2014.reismee.nl

De visdag op woensdag

Vanochtend (woensdagochtend) waait het nog steeds hard. In de hoop dat de wind zal afnemen toch de boel maar naar de boot gebracht. Onze verhuurders (Willy en Benny) waarschuwen dat het best erg hard kan waaien en dat de voorspelling is dat de wind weer zal aantrekken. Dan maar dichtbij de haven vissen. Eenmaal buiten valt het best wel mee. Eenmaal op zee zijn de golven toch wel hoog en is vissen daar onmogelijk. We besluiten een soort van doorlopende engte tussen 2 eilandjes in te gaan en daar te vissen en dan door te steken naar Torghatten omdat de noordenwind ons daar beschutting geeft. Eenmaal in de engte gaat de wind ineens draaien via west richting zuid. Beschutting bij Torhatten hebben we dus niet meer. Daar liggen we nu vol in de wind. Dan maar naar het westen proberen achter een eilandje wat beschutting te vinden. Al varend neemt de wind zover af dat we besluiten om de gok te wagen en door te steken naar de plek -20 kilometer op zee- waar we maandag best wel goed vingen. Bij the way (da's Engels) had daar Zeepier een duo en een triplet kabeljauw, en spierpijn op maandag.
Na het afzoeken van een paar stekken hebben we ineens vis. En niet te weinig in tijd van 2 uurtjes vangen we meer dan 2 kisten. Regelmatig staan alle hengels krom.

Grote vissen waarvan er verschillende bijna een meter lang zijn. De vissen liggen zelfs naast de kisten op de bodem van de boot. Op een bepaald moment wil George een kabeljauw binnenhalen als er een heilbot van ca. een meter de vis aan het oppervlak aanvalt. Da's effe schrikken voor hem, maar jammer genoeg is de kabeljauw te groot en trekt de heilbot alleen bijna al het vel van de kop van de vis voor hij weer wegduikt. Om 18:00 voldaan richting huis.
Dat wordt nog een paar uurtjes schoonmaakwerk. We zitten behoorlijk richting quotum. We zijn om 11:30 klaar met fileren en inpakken. Nog snel een bakje koffie een borrel en dan is het al weer na 24:00 uur. Pffffffffffffff wat een dagen!