zeepier-in-bjornvika 2014.reismee.nl

Donderdag wordt een onverwachte rustdag.

Donderdag. Onze voorlaatste visdag. Er staat veel wind uit het zuiden maar we besluiten toch maar te gaan vissen. Er zijn wel wat beschutte plaatsen te vinden. Om aan dek de mannen droog te houden moet met deze golven en wind de boot in plané. Dat bonkt wel behoorlijk maar ja het alternatief is dat elke golf overkomt. We zijn nog maar net het fjord uit en we moeten even stoppen om de dieptemeter vast te zetten, als we weer verder varen wil de motor niet meer goed op toeren komen en roet ernorm. Na even proberen verder te varen komt ineens de zwarte rook uit alle kieren en gaten en lijkt er wel brand te zijn in het motorruim of de bilge ruimte. Al snel beseffen we dat dit gezien alle signalen waarschijnlijk niet het geval is. Dat de motor zwart rookt en niet op toeren komt wordt denkelijk veroorzaakt doordat de turbo niet meer werkt. Kennelijk is of het uitlaatspruitstuk of de verbindingspijp naar de turbo kapot. Daardoor vult de motorruimte zich ook met zwarte rook en komt het uit alle kieren en gaten. We durven dit alleen niet te controleren omdat we dan het motorluik moeten openen en als er werkelijk brand is zal dit dan onmiddelijk oplaaien en da's niet leuk op zee met een tank met 300 liter diesel. De motor klinkt volkomen normaal we keren dus om en bellen ondertussen met de verhuurder, melden wat er aan de hand is en vragen om klaar te staan als we echt hulp nodig hebben. Na een half uurtje komen we zeiknat weer in de haven. Na een korte inspectie blijkt inderdaad de verbindingspijp naar de turbo kapot te zijn. Leveren van een nieuwe duurt minimaal een week. De boot is dus definitief kapot. De verhuurder bied ons 2 kleinere open boten met 40 pk bb-motoren. De wind is echter inmiddels zover aangetrokken zodat we er toch niet meer uit kunnen.

In de middag dus maar alvast wat spullen opgeruimd. Als we terug zijn in het huis hangt er een tas met blikken bier aan de deur. Het blijkt een presentje te zijn van de groep Polen in het huis even verderop. Die reizen vandaag ook af en zijn aan het opruimen. Er is een grote stroomstoring in het gebied. Ergens is een trafostation uitgebrand. Gelukkig blijkt Willy (is een verwoed verzamelaar) ook nog ooit eens ergens een oude generator gekocht te hebben met een schakelkast.

Deze is aan het netwerk gekoppeld en dus is er stroom bij de receptie. Door alle perikelen hebben we nu ineens tijd om bij de receptie eens rustig het internet op te gaan en de uitgebreide verzameling traktoren, auto's, buitenbordmotoren en dieselmotoren van Willy eens te bekijken.

Aan het begin van de avond beginnen we maar de vis alvast te verdelen en de koelboxen te vullen. Dat kan hier omdat we zoveel vriesruimte hebben dat we alle koelboxen met gemak in de aanwezige vriescellen kunnen zetten.